Galapagos - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Anton en Marijke Visser/Vellekoop - WaarBenJij.nu Galapagos - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Anton en Marijke Visser/Vellekoop - WaarBenJij.nu

Galapagos

Blijf op de hoogte en volg Anton en Marijke

01 April 2018 | Ecuador, Quito

Als we dit verslag beginnen zijn we op weg naar Kickers rock. Dit eiland ligt voor de kust van San Cristóbal. Dit is onze laatste kans om mooie en bijzonndere vissen te zien, want morgen gaan we weer terug naar Quito.

De Galapagos waren prachtig, hele mooie dieren gezien tijdens het snorkelen zoals golden Ray, White tiped rif haai, Galapagos haai, zwarte Manta, Eagle Ray, Blue footed Booby, Fregata, reuze schildpadden , heel veel vissen en visjes, en vogels. Ook veel Darwin vinken. De dieren zijn allemaal heel dicht te benaderen, niet zo schuw als wij gewend zijn. Het interessante aan de vinken is dat er heel veel varianten van zijn, aangepast aan de vegetatie en landschappen van het eiland. Zo heb je een aparte soort vink voor hoge bomen en voor lage bomen en dan ook nog een voor struiken. We hoorden later dat ook de cactus op een eiland zonder schildpadden anders is als op een eiland met. Dat komt de schildpadde bladeren wil eten. Dat maakt dat de bedreigde cactus hoger groeit dan de niet bedreigde en echt een boomstam vormt. Dit gaat zelfs in de genen van de cactus zitten. Ook de schildpad is per eiland anders, langere nek of andere tekening en vorm van het schild.

We hebben in de 9 dagen op de 3 grootste bewoonde eilanden geslapen, een paar keer een fiets gehuurd, 3x een georganiseerde excursie geboekt en waar mogelijk zelf playas en mooie andere plekken bezocht.

Van de eilanden is 97% nationaal park en de overige 3% wordt gebruikt voor landbouw en wonen en infrastructuur. Er zijn maar heel weinig wegen. Veel plekken zijn alleen per boot bereikbaar. Heel veel plekken zijn niet toegankelijk voor toeristen.

Voor de bewoners is het soms ook lastig , bijvoorbeeld een kolonie zeeleeuwen heeft sinds een aantal jaren het strand verder weg ingeruild voor een strand en de haven vlakbij het dorp. Ze zijn met heel velen. Ze maken veel herrie en stank en gaan overal liggen waar ze zin in hebben en springen zo ook makkelijk in al voor anker liggende bootjes in de haven. Ze zijn beschermd en trekken toeristen aan, maar de poep die ze achterlaten word niet door iedereen geapprecieerd.

De Galapagos staat helemaal in het teken van de natuur en verdere aantasting hiervan proberen te voorkomen. Er wordt veel inspanning gestopt in bedreigde diersoorten er weer bovenop te krijgen.

Er zijn restricties over hoeveel boten er dagelijks naar excursieplekken mogen gaan, bijv vier in de ochtend en vier in de middag, met per boot 10 á 12 toeristen. Ieder jaar komen er meer toeristen. Daar kunnen ze veel aan verdienen, maar het is wel lastig om alle toeristen de tours aan te bieden die ze willen vanwege de restricties.

Bij het snorkelen op Isla Isabel hadden we heel mooi en helder water. Daar zagen we zeeleeuwen zwemmen en spelen om ons heen. Tussen de mangrove bossen zag je hele leuke kleine visjes zwemmen.

Tijdens de excursies gingen we per motorboot verder naar een ander onbereikbaar plekje. Bij de 1e zagen we meer dan 100 golden Rays zwemmen onder ons, we sprongen in het water en snorkelen er tussen, een onvergetelijke ervaring.

Bij een andere zagen we diverse white tip reef sharks op de grond liggen en zwommen naast enkele reuze schildpadden, van zo'n 2,5 meter groot en 80-140 jaar oud.

De laatste excursie was, denk ik, wel de indrukwekkendste. We gingen naar een enorme rots, 140 mtr hoog midden in de open zee. Door de erosie was daar een doorgang in uitgesleten een soort kloof . Daar zwommen wij doorheen, samen met haaien, roggen en heel veel andere vissen. De doorgang was zo'n 20 meter diep, het water was best helder en de zon scheen er prachtig in. Super mooi zag het er daardoor uit. De rotsen gingen loodrecht naar beneden en waren begroeid met wieren, pokken en koraal. In het water zag je miljoenen hele kleine visjes, gril. Bij de uitgang van deze kloof zwom een school van we honderden diverse vrij grote vissen rond. Geweldig.

Even later zagen we nog 2 Eagle roggen zwemmen, wat een vissen, die konden we een stuk volgen en goed bekijken.

Saranke had haar gopro er steeds bij en dook regelmatig een paar meter diep om tussen de vissen, haaien en roggen te kunnen filmen.

Deze excursie was en prachtige afsluiting van ons Galapagos avontuur.

Tussendoor op de eilanden liet Saranke ons kennismaken met allerlei lokale gerechten en drankjes, broodjes en kaas, verschillende sapdranken, combinaties met plátanos de groene bakbananen.

Het was erg leuk dit moois met zijn drieën te beleven en samen te genieten.

Marijke, Saranke en Anton

• 02 April 2018 - 08:42

Wilma :

Wat een prachtige wereld :)))
    Fijn om dat zo met elkaar te ervaren!!!

• 02 April 2018 - 09:25

Henk Hommes:

Fantasie plek daar lijkt mij om daar te zijn en een fotogenieke plek daar zo te lezen. Bedankt voor dit verslag en succes met jullie verdere interessante reis. Gr van een fotograaf..

• 02 April 2018 - 09:59

Anke:

Wat gaaf zeg! Lijkt me helemaal super om dit mee te maken.

• 02 April 2018 - 10:25

Annemieke:

Prachtig! Heerlijk nog een aantal weken te gaan en van veel moois te genieten.

• 02 April 2018 - 11:33

Marien:

fantastisch mooi!!

• 02 April 2018 - 11:38

Simone:

Hoi Marijke, Anton en Saranke,
    Wat een fantastische beelden en wat een indrukken voor jullie. Het zal niet meevallen om weer met beide benen op de grond te "landen" na zulke indrukwekkende maanden. Geniet van de resterende weken!

• 02 April 2018 - 12:17

Kees:

Ziet er weer mooi uit! Zou eigenlijk niet weten waarom je nog terug zou komen. OF het moest zijn om in regenachtig amsterdam gezellig ut cafe in te duiken want een goeie bruine kroeg zullen ze daar wel niet hebben ;-) Veel plezier nog en tot binnenkort maar weer!

• 02 April 2018 - 12:23

Joke:

Fantastisch om te lezen en zien!! En nu nog meer moois?! Geniet nog een paar weken.
    Groetjes,
    Joke

• 02 April 2018 - 12:49

Renate:

Daar is maar 1 woord voor: Geweldig!!!
    Liefs,
    Renate

• 02 April 2018 - 12:56

Joyce:

Lieve mensen,
    Tot nu toe heb ik me nog kunnen inhouden, maar nu moet het hoge woord er toch uit: ik ben JALOERS.
    Have fun!

• 02 April 2018 - 13:05

Jitske:

Dat filmpje is geweldig, bijna alsof je er als kijker zo zelf kan gaan zwemmen!

• 02 April 2018 - 14:02

Gonnie:

Weer met veel plezier gelezen en gekeken naar foto's en video. Prachtig! Geniet nog een paar weken, liefs.

• 02 April 2018 - 14:14

Jacqueline:

Wat een prachtige belevenissen! Heel bijzonder dat jullie dit allemaal zien en meemaken met elkaar. Mooie reis nog en lekker verder genieten! Lieve groetjes, Jacqueline

• 02 April 2018 - 20:51

Peter Beentjes:

Na het al speciale Ecuador is deze eilandengroep wel héél speciaal!

• 02 April 2018 - 21:49

Saskia:

Bedankt zeg voor weer zo'n mooi verslag. Wat zien jullie een bijzondere natuur en dieren. Echt geweldig. Geniet ervan!! Ik vind het leuk om jullie reis zo te volgen. Groetjes Saskia

• 07 April 2018 - 19:44

Frits:

Hallo Anton, Marijke en Saranka,

Jullie maken een wereldreis, dat is wel duidelijk. Ik heb genoten van de verhalen waar jullie allemaal zijn geweest en de diversiteit van de landschappen die jullie meemaken. Bijzonder beeldend geschreven en nogal jalours dat ik hier in Zaandam zit tussen vele mensen en vele machines die elke dag in de stad om me heen loeien. (Nu de veegmachine om de markt schoon te vegen).

Zwemmen tussen visjes, haaien en een schildpad van 2,5 meter: amper voor te stellen! Dat lijkt me ook geweldig. Het is wel grappig dat ik het VPRO-programma "Dwars door de Andes" volg en meer leer van dit mij onbekende gebied.

Geniet nog veel en hou alles heel!!!!