Antarctica - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Anton en Marijke Visser/Vellekoop - WaarBenJij.nu Antarctica - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Anton en Marijke Visser/Vellekoop - WaarBenJij.nu

Antarctica

Blijf op de hoogte en volg Anton en Marijke

14 Maart 2018 | Argentinië, Ushuaia

Wat een geweldige ervaring was Antarctica!!

Qua natuurschoon en beesten overweldigend. IJs, gletsjers en rotsen en vaak afgebroken stukken ijs in het water of zelfs hele ijsbergen is wat je ziet. Overal om je heen zie je gletsjers in het water uitkomen. Zo prachtig. En er komt geen einde aan...

We gingen 's ochtends en 's middags met de zodiac aan wal of een stukje varen. Ook kon je meedoen aan kajakken, bergbeklimmen of aan een touw met stijgijzers over de gletsjer lopen en buiten kamperen. Wij hadden ons voor alles opgegeven. Het was allemaal een geweldige ervaring. Tijdens de tochten aan wal liep je meestal tussen de pinguïns. Het was geweldig hoe weinig schuw ze waren. Wij moesten uitkijken dat we niet te dicht bij de beesten kwamen. Als we stil stonden kwamen ze vaak nieuwsgierig naar ons toe. De beesten liepen met hun flippers naar achteren voor de balans, komisch om te zien. De kleintjes werden nog door beide ouders gevoerd, dat betekent dat als je als kind een ouder ziet je hard achter hem of haar aan gaat lopen. Vaak loopt de ouder dan weg naar een stil plekje. Daar mag je dan aan zijn keel krabbelen om zo de kots reflexen op te roepen. Dan gauw je snavel in zijn of haar keel doen om je lekkere hapje te krijgen.

Soms had je ogen tekort om al het moois om je heen te zien. Alsof je midden in een natuurfilms loopt. Bijna niet te beseffen.

Het is niet mogelijk om heel sportief bezig te zijn tijdens een dergelijke reis. De omgeving leent zich er niet voor. Op veel plekken kun je niet aan land komen of is het alleen gletsjer met mogelijk scheuren. Ook is de groep heel uiteenlopend in leeftijd en conditie. Van tieners tot tegen de 75. De leiding is ook erg voorzichtig, maar goed ook want er is niet zomaar een helicopter beschikbaar zoals in de Alpen. Verschillende keren konden we een beperkte wandeling doen. Geen scheuren in het ijs of voldoende rotsen.

Zo gingen we keer lopen naar een hoog punt op het eiland. Daar hadden we een fabelachtig mooi uitzicht over een stuk zee met allemaal kleine ijsbergen erin. Wel een uur daar gebleven. Ook daar waren heel veel pinguïns; jonkies en ouders. Die ouders moesten dus na elke visvangst helemaal omhoog lopen om het eten naar hun 2 kinderen te brengen. Het bleek dat deze plekken na de winter het eerst sneeuwvrij zijn en nestelen moet op de rotsen.

Het kajakken viel ons wat tegen. We wilden nu eens lekker actief, maar we moesten achter de gids blijven. Ook werden we een beetje nat en we konden niet even lekker fanatiek ons warm peddelen.

Met het kamperen hadden we mazzel, het was al 2x afgeblazen wegens te slecht weer 's nachts, maar bij ons was het goed. Je kreeg er geen tent bij, het was in de bivakzak buiten slapen. Daarom namen wij onze eigen tent mee. Prima geslapen, zelfs te warm in al die slaapzakken. Om 5 uur alweer op om weer op tijd op de boot te zijn. Na het ontbijt begint het ochtendprogramma weer. In ons geval mounteneering.

Overdag is het vaak een paar graden boven nul. Toch dragen we vaak vier lagen over elkaar aan, want op het water is het vaak wel ijzig koud.

Wat een luxe is deze tocht, dat waren we niet gewend . Enorme keuze tijdens de maaltijden. Het lijkt als of we zowel sochtends smiddags als savonds in een goed restaurant eten. Lekker fruit en groenten, maar ook veel variëteit. Wel wat anders dan onze rijst met linzen en gedroogde paddestoelen wat we vaak op onze Patagonisch tocht bij ons hadden. Tussendoor kun je altijd koffie en thee pakken en 's avonds was de bar open.

We hadden ongelofelijk veel geluk met het weer. Tijdens de grote overtocht door de Drake passage de eerste 2,5 dag was de zee wonderbaarlijk kalm. Helaas voor sommige, want de echte zeevogels zoals albatrossen, stormvogels en vele anderen zie je pas als het stevig waait. Ook bij het Antartische schiereiland hadden we meestal mooi en rustig weer, soms wat sneeuw maar niet heel ruig weer op Antarctica. Ook de terugweg viel mee, wel meer wind als op de heenweg. Gelukkig hielp bij ons beide de anti-zeeziek medicijnen

De meeuw is voor de echter zeevogelaar geen zeevogel. De albatros komt nadat hij het nest verlaten heeft pas 7 jaar later weer aan land om zich voor te planten want dan is hij of zij pas geslachtsrijp. Al die tijd zwerft hij over de zee. Als hij slaapt gaat dat per hersenhelft, de andere helft zwemt, vliegt of zweeft door.

Op Antarctica mochten we helemaal geen eten meenemen om de natuur niet te verstoren of te besmetten. Ook moeten we onze laarzen voor en na de tocht schoonmaken, zo voorzichtig moeten we met dit ongerepte stuk natuur zijn.

Verschillende keren gaan we een stukje met de zodiac varen. Er zijn hier nl. bultrugwalvissen gespot. We zitten midden tussen deze enorme beesten. Eén keer duiken ze 2 meter van onze boot op en duiken dan weer onder. Wat een geweldig grote en mooie beesten.

De voertaal is Engels. De gasten komen uit de heel veel verschillende landen: VS, Groot Brittannië, Duitsland, Nederland, Australië, Finland, Nieuw Zeeland, Zwitserland, Spanje, Rusland en nog meer landen. Er zijn helaas niet veel plekken waar je rustig binnen kunt zitten. In de eetzaal is het af en toe een enorm herrie, het geluid kan niet weg. Zeker de Amerikanen praten vaak erg hard. Meestal kan je heerlijk op het dek genieten van de mooie omgeving.

Soms geven ze ook een soort lezingen naar aanleiding van vragen die mensen hebben gesteld. Als gidsen gaan er biologen en een geoloog o.a mee. We hebben oa. lezingen gehad over overwinteren op Antártica, walvissen en pinguïns. Erg leuk.

Inmiddels hebben we de reis afgrond en hebben de luxe van het schip achter ons gelaten. Net zelf weer gekookt.

Liefs van Marijke en Anton

• 15 Maart 2018 - 07:05

Han:

Wow, wat een fantastische ervaring.!Heel bijzonder om mee te maken lijkt me, voor ons hier in 'in de gewone wereld' in ieder geval heel leuk om te lezen. De foto's lijken inderdaad rechtstreeks uit een natuurfilm te komen. Geniet van jullie volgende avontuur, ik zie uit naar het verslag. Groet, Han

• 15 Maart 2018 - 10:23

Wilma :

Wat een overweldigende ervaring!!! Fijn voor jullie!!!
    En ik vind t heel boeiend om te lezen :))
    Hartelijke groeten
    Wilma

• 15 Maart 2018 - 10:31

Jacqueline Huis:

Hoi Marijke en Anton, heerlijk om jullie Antarctica avontuur te lezen. Wat een natuurpracht, overweldigend lijkt t me...Wat hebben jullie daar veel gezien en gedaan. Mooi dat er ook lezingen gegeven worden en grappig lijkt me steeds die overgang van de ongerepte, bijzondere buitenwereld naar de luxe op de boot. Maar wat een mooie ervaringen, lopen tussen de Pinguïns, kajakken en zelfs buiten kamperen, je verzint t niet! Na het lezen van jullie reisverslag heb ik maar één wens: voor eventjes een Albatros zijn: beetje zwemmen, vliegen én zweven tijdens je slaap!
    Veel liefs en nog veel moois op jullie reis, Jacqueline

• 15 Maart 2018 - 10:36

Jacqueline:

wow, ik had de foto’s nog niet gezien!!!
    Ik heb nog een wens: dat wil ik ook!!!
    XXX

• 15 Maart 2018 - 12:06

Frank:

Hoi allebei,
    Dank je voor dit verhaal en de foto's.
    Het ziet er allemaal groots uit. Wat een ervaring! En dat alles nog meezit ook, wat een geluk. Het goede weer, de rustige zee, al die die dieren die opduiken. En wat een enorm indrukwekkend land, zelfs op de foto's zie je dat al, maar in werkelijkheid was het vast nog 10 x zo mooi!! Een bezoek aan een continent dat jullie altijd bij zal blijven, prachtig.
    Veel plezier op het vervolg van jullie reis.
    Frank

• 15 Maart 2018 - 12:53

Renate:

Oooo, wat fantastisch, wat een prachtige foto's!!!
    veel plezier op jullie verdere avonturen.
    Liefs,
    Renate

• 15 Maart 2018 - 14:31

Carla:

Hoi Marijke en Anton,
    Wat mooi om jullie schitterende avontuur op Antartica te lezen. Af en toe zou je bijna twijfelen of het echt is wat je ziet. Wat een tegenstrijdigheid, midden in de natuur van stilte en ruimte en dan herrie op de boot. Begrijpelijk dat zoveel mensen dit wiilen ervaren. De foto's zijn prachtig en veelzeggend. Op naar het volgende, veel plezier! Liefs Carla

• 15 Maart 2018 - 14:57

Gonnie Visser-Bourgonje :

Jullie kunnen er een boek over schrijven, mooi verhaal! Groetjes Gonnie

• 15 Maart 2018 - 16:35

Teunyt:

Wat zie je nou eigenlijk op die eerste foto?

• 15 Maart 2018 - 17:08

Saskia:

Wauw wat een fantastische reis! Heel bijzonder wat jullie allemaal meemaken. En zoveel te vertellen over niet alleen de natuur, maar ook het hele leven is anders zo aan boord van een schip. En wat een geluk dat jullie niet zeeziek geweest zijn. Een hele goede reis verder, geniet ervan! Ik geniet mee van jullie verhalen en foto's

• 15 Maart 2018 - 17:25

Bo:

Wauw wat bijzonder en gaaf. Ik las eerst dat je zelf onder de kin van de pinguïn kon gaan krabben, net als bij een poesje. Ik dacht nog, o jee dan wel snel wegduiken voor het braaksel. Maar het is niet voor de mens maar voor het pinguinkind. !!!
    Maar wat een avonturen zeg. Ik denk dat het jullie stoutste dromen overtreft. Super ook dat we zo een beetje met jullie meereizen. Docu voor op npo3. Anton en marijke op de zuidpool.Starring marijke vellekoop als moederpinguin en anton visser als visser.....
    Liefs en tot het volgende avontuur
    Bo

• 15 Maart 2018 - 20:24

Joke:

WOW, Adembenemend en wat een avonturen - en indrukkendichtheid moet dit zijn! Ik zie jullie genietend voor me.( ook als het natuurlijk weer eventjes te langzaam gaat :) Ik hoor er heel graag meer over als jullie terug zijn. Nu: op naar de woestijn heb ik begrepen.. Geniet! Groetjes, Joke

• 15 Maart 2018 - 22:04

Annemieke:

Prachtig en bijzonder! Leuk dat we een beetje mee kunnen reizen. Wat me nou wel tegenvalt, is dat jullie in een tentje kropen i.p.v. onder de sterrenhemel te slapen

• 16 Maart 2018 - 08:31

Peter Beentjes:

Je hebt je helemaal kunnen uitleven Anton! Als buitensporter en als fotograaf. Heerlijk.

• 16 Maart 2018 - 10:15

Ineke:

Heerlijk om jullie verslagen te lezen en foto's te zien. Wat een mooi stuk aarde. En , misschien niet volgens jullie normen, maar op mij komt het al met al toch wel behoorlijk sportief over. Heel goeie reis verder en ik zie uit naar het volgende verslag!
    Ineke

• 16 Maart 2018 - 21:14

Bepke:

Oh, oh, oh, wat fantastisch, Marijke en Anton!!!!
    Het overweldigende spat van jullie verhaal af!
    Heerlijk om te lezen.

• 17 Maart 2018 - 00:08

Saranke Visser:

Wat ontzettend gaaf!!!! Zo'n ontzettend speciale ervaring! Ik hoop dat de galapagos ik de buurt komt met indrukwekkendheid hoewel het een stuk toeristisher zal zijn, en het klimaat compleet anders. Tot snel,
    Groetjes Saranke

• 18 Maart 2018 - 11:02

Loekie:

Nou, ik ben er eens even goed voor gaan zitten.
    Spectaculair, hoe moet je ooit weer als gewone burger door het leven.
    Wat zal je thuis ook een heerlijke klus hebben om al die beelden te ordenen en er iets leuks mee te doen.
    Daar ben ik ook heel benieuwd naar.
    Liefs Loekie

• 20 Maart 2018 - 09:02

Jan & Els:

Beeldend verslag! Wat een andere wereld. Bultrugvis binnen handbereik, ongelooflijk! Geniet volop!!!

• 20 Maart 2018 - 20:24

Mirjam:

Adembenemend mooi!!Heerlijk om jullie verslagen te lezen en zo een beetje mee te reizen... Zie uit naar alle verhalen vol avonturen én foto's als jullie terug zijn!

• 26 Maart 2018 - 20:25

Marion Zijm:

Wauw wat een geweldige ervaring moet dat zijn geweest. Heel, heel bijzonder. Mooie foto´s. Ik denk dat jullie bijna niet kunnen geloven dat je daar echt bent geweest. En wat hebben jullie daar veel gedaan en gezien.
    Blijf lekker genieten.