Atacama, Buenas Aires, El Bolson, El Chalten - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Anton en Marijke Visser/Vellekoop - WaarBenJij.nu Atacama, Buenas Aires, El Bolson, El Chalten - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Anton en Marijke Visser/Vellekoop - WaarBenJij.nu

Atacama, Buenas Aires, El Bolson, El Chalten

Door: Marijke en Anton

Blijf op de hoogte en volg Anton en Marijke

19 Februari 2018 | Argentinië, El Chaltén

Beste allemaal,

Heel hartelijk dank voor al jullie reacties. Dat vinden we erg leuk om te lezen.

Inmiddels zijn we twee weken geleden vertrokken.
Aan de ene kant lijkt Nederland heel ver weg, maar door mailtjes of appjes lijkt het ook weer heel dichtbij.
Om de draad van het vorige verslag weer op te pakken. We reden naar het noorden van de Atacama woestijn. Omdat er zoveel water was gevallen in de woestijn, waren verschillende stukken van de weg te slecht geworden en afgesloten. Het maakte dat we de geyser alleen van ver hebben gezien. We bezochten nog een klein dorpje waar veel inheemse Chilenen woonden. HIer zag je de novib kalender plaatjes van kleine vrouwen met n vlecht en bolhoedjes op..
Ze leefden er van landbouw, ze kweekten ook bloemen, dahlias, gladiolen, en mais en graan, en gewassen die we niet thuis konden brengen.

De dag erna zouden we doorvliegen naar Bariloche, Patagonie. OP de luchthaven bleek dat ons boekingskantoor niet doorgegeven had dat de vlucht geannuleerd was. Zo kwamen we ongepland een middag en nacht in Buenas Aires terecht. We zagen een paar bezienswaardigheden, en kwamen in een hotel terecht waar hele of halve families woonden in n kamertje, een jongen ut Venezuela die geld probeerde te verdienen voor zijn familie...

We zijn nu in Patagonie. een langgekoesterde wens. We spendeerden eerst drie dagen in El Bolson, daar lijkt de natuur wat op Zwitserland. Mooie pieken met veelal wat sneeuw op de top. We maakten een prachtige wandeling met onze vrienden Han en Inez uit Amsterdam die voor twee maanden in deze regio rondreizen, zij vertrokken begin januari en gaan over twee weken weer terug. Zij hebben al veel plekken bezocht die wij nog gaan bezoeken. Het was erg gezellig, met prachtige uitzichten. We lieten ons eerst tot 1200 mtr hoog met de taxi brengen en vervolgens klommen we 1000 mtr hoger.

De dag erna gingen we opnieuw dezelfde tocht omhoog om op zoek te gaan naar Marijkes bril die ergens uit de tas gevallen was oid...
Niet gevonden, dus voorlopig weer of geen weer aangewezen op de zonnebril ...
Het geluk van deze vertraging was dat we die avond werden uitgenodigd door Andrea en Sebas, de airbnb hosts van Han en Inez voor een Argentijnse bbq met Han en Inez, hun kinderen en nog vrienden van de kinderen. Een belevenis. Enorme hoeveelheden vlees. Zoveel als wij nog niet in een maand eten. Deze mensen waren verschrikkelijk gastvrij en heel vriendelijk. Ze spraken nauwelijks engels. Maar met handen voeten, google translate, ons beperkte spaans was er toch n leuk contact. De jeugd sprak meer engels en kon vertalen.

De volgende stop is El Chalten. Daar zijn we `s ochtends aangekomen. Ons voor de volgende dag in laten schrijven in een hostel en daa reen deel van de bagage achtergelaten. Verlicht gingen we de bergen in. Na zo`n 3 uur kwamen we bij een camping in het bos, hierdoor waren we gelukkig een beetje beschermd tegen de enorm harde wind die hier in Patagonie waait. De volgende ochtend bij zonsopgang eruit. De Fitz Roy, de enorme berg die vlak bij onze camping lag was nu goed te zien, eindelijk niet in de wolken. Al snel kwamen de wolken hem echter toch omsluiten en gingen we maar ontbijten. Daarna naar boven om dichter bij de Fitz Roy te komen, in de hoop dat het open zal trekken. Na een uur klimmen, deels door de regen, werd onze inspanning beloond, we zagen de Fitz Roy heel mooi en helemaal liggen. Na een bezoek aan de 2 meertjes weer terug naar beneden en door naar El Chalten. Morgen door naar El Calafate.

• 19 Februari 2018 - 06:03

Jan & Els:

Zoveel afwisseling, jullie beleven in korte tijd ontzettend veel! Stoere verhalen, nog zoveel in het vooruitzicht, geniet lekker!

• 19 Februari 2018 - 08:18

Bo:

O fijn om weer van jullie te horen. En wat mooi te lezen dat jullie inspanningen werden beloond. Gisteren op tv over de galapagos gezien. Gaaf hoor wat jullie allemaal nog gaan beleven. Kijk uit naar het vervolg. En nu je bril marijke. Echt kwijt? Maar dan is het wel donkertjes. Nieuw brilletje kopen dan maar. Liefs bo

• 19 Februari 2018 - 08:20

Anke:

Wat een avonturen nu al beleefd en jullie zinn pas net onderweg! Klinkt supergaaf allemaal! Erg leuk om jullie verslagen te lezen.

• 19 Februari 2018 - 10:33

Marie-Louise En Math:

Wat leuk om jullie belevenissen mee te krijgen! Wel jammer dat bij die barbecue is gebleken dat daar erg veel vlees eten nog normaal gevonden wordt. Veel plezier en bijzondere ervaringen gewenst en fijn dat we op afstand mee kunnen genieten! Groetjes

• 19 Februari 2018 - 13:37

Gonnie Visser-Bourgonje :

Leuk om jullie verslag te lezen,
    ook dat je zo ver weg vrienden ontmoet. Ik ben nu al benieuwd naar de foto's. Goede reis verder!

• 19 Februari 2018 - 13:49

Gerrit Visser:

Klinkt als een super vakantie en ook heel sportief. Alleen jammer dat jullie Spaans nog wat tegenvalt..

• 20 Februari 2018 - 09:28

Carla:

Hoi Marijke en Anton,
    Wat een belevenissen, erg leuk om te lezen. Alsof ik op astand met jullie mee reis. En zo ver vrienden ontmoeten, een déja vu met Sri Lanka. Marijke, straks goed de foto's van Anton met bril bekijken. Je weet niet wat je ziet, zo licht!
    Lieve groet Carla

• 20 Februari 2018 - 19:09

Annemieke:

Mooie foto's en fijn dat jullie genieten! Dat alles niet van een leien dakje gaat, hoort natuurlijk ook bij zo'n reis. Wel vervelend van jouw bril (ik weet uit ervaring hoe dat is :-(). Ik hoop dat jullie wel heel veel van jullie dromen kunnen waarmaken. Een prachtige reis verder gewenst!

• 21 Februari 2018 - 21:47

Joke:

Wow, wat een belevenissen. Het lijkt vanuit dit rustige leventje hier bijna te veel! Die Fitz Roy is ook echt adembenemend. En wat leuk dat jullie die andere reismakkers al hebben getroffen.
    Op naar volgende avonturen. Liefs Joke

• 23 Februari 2018 - 16:27

Inge Rijken:

Dag Anton en Marijke,
    Wat leuk om jullie verslagen en foto's te zien. Wat hebben jullie het daar heerlijk zeg! Wat een prachtige omgeving, mooie wandeling, en leuke ontmoetingen! Geweldig, wat een droomreis! Geniet maar lekker! liefs Inge
    ps krijgen jullie nog wat van de Olympische spelen mee? Nederland doet t goed!

• 25 Februari 2018 - 19:25

Mirjam:

Net terug van een week wandelen op Tenerife en La Gomera lees ik jullie nieuwe verslag. Wat is wandelen door vulkanisch landschap fantastisch! Wij zijn ook boven de 2100 m. geweest. Echt heel gaaf die vergezichten. En wat een avonturen beleven jullie en nog zoveel meer te gaan.....Geniet lekker!! Ook zonder bril gaat dit je lukken Marijke :-) !

• 27 Februari 2018 - 20:11

Jacqueline:

Ha Anton en Marijke,
    Wat een belevenissen in een zo’n andere wereld. De vergelijking met de Novib kalender maakte het heel tastbaar. Zo leuk ook hoe gemakkelijk je dan onderweg mensen ontmoet en ervaringen deelt, super!
    Hier is de winter volop aanwezig, het ijs wordt gemeten en de eerste natuurtocht staat op de rit! Morgen gevoelstemperatuur min 15, dus blaas maar wat warmte deze kant op

• 28 Februari 2018 - 21:51

Bepke:

Magnifique om dit allemaal te volgen, Marijke en Anton. Ook dat filmpje laatst van die enorme ijsvlakte te "water". Heel veel interessants weer verder en wie weet hebben we contact wanneer ik in de woestijn van Marokko vertoef! :)

• 01 Maart 2018 - 16:20

Marion Zijm:

Hallo Marijke en Anton,

Wat een mooie reisverhalen. Wat maken jullie een hoop mee en wat zien en doen jullie veel.
    Geniet samen lekker verder.
    Van het laatste verslag kan ook ik alleen de eerste zin zien.